شعرك في الشتا.. خليكي دايمًا متألقة

الشتا جاي ومعاه التحديات اللي بتواجه شعرك، من جفاف وتقصف وكهرباء ساكنة. عشان كده، لازم تهتمي بشعرك أكتر في الشتا وتتبعي شوية نصايح بسيطة هتخلي شعرك دايمًا صحي وجميل. في المقال ده، هنتكلم عن أفضل النصايح للعناية بالشعر في فصل الشتا باللهجة المصرية.

قللي عدد مرات غسل الشعر

في الشتا، الجو بيبقى جاف وده بيأثر على فروة راسك وشعرك. عشان كده، من الأفضل تقللي عدد مرات غسل شعرك. حاولي تغسليه مرة أو مرتين في الأسبوع بكتير. الغسيل المتكرر بيشيل الزيوت الطبيعية اللي بتحمي شعرك وبتحافظ على رطوبته. استخدمي شامبو خالي من السلفات والكبريتات عشان تحافظي على توازن الرطوبة الطبيعي في شعرك.

استخدمي الزيوت الطبيعية

الزيوت الطبيعية زي زيت جوز الهند، زيت الأرجان، وزيت الأفوكادو، بتساعد في ترطيب شعرك وحمايته من الجفاف. حطي شوية زيت على أطراف شعرك يوميًا، ده هيجدد الرطوبة ويحمي شعرك من التلف. الزيوت دي خفيفة على الشعر ومش هتخليه دهني.

استخدمي البلسم بانتظام

البلسم مهم جدًا في الشتا، لأنه بيساعد في ترطيب شعرك بعد استخدام الشامبو اللي ممكن يسبب جفافه. اختاري بلسم مناسب لنوع شعرك وزودي الكمية اللي بتستخدميها في الشتا. سيبي البلسم على شعرك لفترة أطول ودلكي فروة راسك بيه. كمان، استخدمي حمام كريم بعد البلسم عشان ترطبي شعرك وتحميه من الجفاف.

قصي أطراف شعرك بانتظام

قص أطراف الشعر المقصفة والمحروقة في بداية الشتا بيساعد في نمو شعر جديد وصحي. ده كمان بيقلل من تقصف الشعر وبيخليه شكله أحسن.

تجنبي التصفيف بالحرارة

التصفيف بالحرارة زي استخدام السيشوار أو المكواة بيزود من جفاف شعرك وبيسبب تلفه. حاولي تقللي من استخدام الأدوات دي في الشتا. لو لازم تستخدميها، استخدمي منتجات حماية من الحرارة قبل التصفيف.

إقرأ أيضاً  العناية بالشعر بعد استخدام المنتجات الكيميائية المتعددة

ارتدي قبعة أو غطاء للشعر

الجو البارد والرياح العاتية في الشتا ممكن يسببوا تلف لشعرك. عشان كده، ارتدي قبعة أو غطاء للشعر لما تخرجي في الجو البارد. ده هيحمي شعرك من العوامل الجوية الضارة.

تجنبي الخروج بشعر مبلل

الشعر المبلل بيكون أكتر عرضة للتلف في الجو البارد. حاولي تجففي شعرك كويس قبل ما تخرجي من البيت. استخدمي فوطة ناعمة لتجفيف شعرك بدل من الفوط الخشنة اللي ممكن تسبب تقصفه.

استخدمي الماء الفاتر للاستحمام

الماء السخن جدًا بيجفف شعرك وفروة راسك. استخدمي الماء الفاتر أو الدافئ للاستحمام في الشتا. ده هيحافظ على رطوبة شعرك وهيقلل من جفافه.

حافظي على رطوبة شعرك وفروة راسك

استخدمي منتجات ترطيب للشعر وفروة الراس بانتظام. الكريمات والزيوت المرطبة بتساعد في الحفاظ على رطوبة شعرك وبتقلل من جفافه. استخدمي المنتجات دي بانتظام عشان تحافظي على صحة شعرك.

تجنبي صبغ الشعر في الشتا

صبغ الشعر وخاصةً تبييضه أو سحب لونه بيضر بشعرك جدًا. المواد الكيميائية اللي في الصبغات بتخترق خصل الشعر وبتحلل الأحماض الأمينية اللي فيه، وده بيخلي شعرك ضعيف ومتقصف. حاولي تتجنبي صبغ شعرك في الشتا عشان تحافظي على صحته.

استخدمي مشط واسع الأسنان

استخدمي مشط واسع الأسنان لفك تشابك شعرك بعد الغسيل. المشط ده بيقلل من تقصف الشعر وبيحافظ على شكله الصحي. كمان، حاولي تمشطي شعرك وهو مبلل عشان تقللي من تقصفه.

تناولي غذاء صحي

الغذاء الصحي بيلعب دور كبير في صحة شعرك. تناولي أطعمة غنية بالفيتامينات والمعادن زي الفواكه، الخضروات، الأسماك، والمكسرات. الأطعمة دي بتغذي شعرك من الداخل وبتخليه صحي وقوي.

اشربي كمية كافية من الماء

الماء مهم جدًا لصحة شعرك. اشربي كمية كافية من الماء يوميًا عشان تحافظي على رطوبة شعرك وفروة راسك. الماء بيساعد في ترطيب شعرك من الداخل وبيقلل من جفافه.

إقرأ أيضاً  يوم حنه بنتى اكتشفت امر خطير 2

استخدمي وسادة حريرية

الوسادة الحريرية بتقلل من احتكاك شعرك أثناء النوم، وده بيقلل من تقصفه وتلفه. استخدمي وسادة حريرية بدل من الوسادة القطنية عشان تحافظي على صحة شعرك.

تجنبي استخدام المنتجات الكيميائية

المنتجات الكيميائية زي الجل والموس بتضر بشعرك وبتسبب جفافه. حاولي تتجنبي استخدام المنتجات دي في الشتا واستخدمي منتجات طبيعية بدل منها.

استخدمي ماسكات طبيعية للشعر

الماسكات الطبيعية زي ماسك الأفوكادو، ماسك البيض، وماسك الزبادي بتساعد في ترطيب شعرك وتغذيته. استخدمي الماسكات دي مرة أو مرتين في الأسبوع عشان تحافظي على صحة شعرك.

تجنبي التعرض للشمس المباشرة

الشمس المباشرة بتضر بشعرك وبتسبب جفافه. حاولي تتجنبي التعرض للشمس المباشرة لفترات طويلة واستخدمي منتجات حماية من الشمس لشعرك.

استخدمي منتجات تحتوي على الكيراتين

الكيراتين بيساعد في تقوية شعرك وحمايته من التلف. استخدمي منتجات تحتوي على الكيراتين بانتظام عشان تحافظي على صحة شعرك.

تجنبي استخدام الماء العسر

الماء العسر بيحتوي على معادن بتضر بشعرك وبتسبب جفافه. حاولي تتجنبي استخدام الماء العسر لغسل شعرك واستخدمي ماء مفلتر بدل منه.

استخدمي سيروم للشعر

السيروم بيساعد في ترطيب شعرك وحمايته من التلف. استخدمي سيروم مناسب لنوع شعرك بانتظام عشان تحافظي على صحته.

تجنبي استخدام الفرشاة الخشنة

الفرشاة الخشنة بتسبب تقصف شعرك وتلفه. استخدمي فرشاة ناعمة ومناسبة لنوع شعرك عشان تقللي من تقصفه وتحافظي على شكله الصحي.

استخدمي منتجات تحتوي على فيتامين E

فيتامين E بيساعد في ترطيب شعرك وحمايته من التلف. استخدمي منتجات تحتوي على فيتامين E بانتظام عشان تحافظي على صحة شعرك.

تجنبي استخدام الماء الساخن جدًا

الماء الساخن جدًا بيجفف شعرك وفروة راسك. استخدمي الماء الفاتر أو الدافئ لغسل شعرك عشان تحافظي على رطوبته.

استخدمي منتجات تحتوي على البروتين

البروتين بيساعد في تقوية شعرك وحمايته من التلف. استخدمي منتجات تحتوي على البروتين بانتظام عشان تحافظي على صحة شعرك.

إقرأ أيضاً  دليلك الشامل للعناية بالشعر خلال فترة المراهقة نصائح ذهبية لجمال دائم

تجنبي استخدام المنتجات اللي بتحتوي على الكحول

المنتجات اللي بتحتوي على الكحول بتسبب جفاف شعرك وتلفه. حاولي تتجنبي استخدام المنتجات دي واستخدمي منتجات طبيعية بدل منها.

استخدمي منتجات تحتوي على الألوفيرا

الألوفيرا بيساعد في ترطيب شعرك وحمايته من التلف. استخدمي منتجات تحتوي على الألوفيرا بانتظام عشان تحافظي على صحة شعرك.

تجنبي استخدام المنتجات اللي بتحتوي على السلفات

السلفات بتسبب جفاف شعرك وتلفه. حاولي تتجنبي استخدام المنتجات اللي بتحتوي على السلفات واستخدمي منتجات خالية منها بدل منها.

يستخدم هذا الموقع ملفات تعريف الارتباط لتحسين تجربتك. سنفترض أنك موافق على ذلك ، ولكن يمكنك إلغاء الاشتراك إذا كنت ترغب في ذلك. قبول قراءة المزيد

سياسة الخصوصية وملفات تعريف الارتباط