ازاي تهتمي بأظافرك وانتِ مسافرة نصائح ذهبية من قلب التجربة

كتبت: رشيدة الليثى

موقع :مصر الان

السفر بيكون دايمًا مغامرة ممتعة، بس ساعات بيكون فيه تحديات، خصوصًا لما تيجي للعناية بالأظافر. الأظافر بتحتاج رعاية خاصة عشان تفضل صحية وجميلة، وده بيكون أصعب شوية وانتِ برة البيت. في المقال ده، هنتكلم عن أفضل النصائح للعناية بالأظافر أثناء السفر، عشان تفضلي دايمًا متألقة وجميلة.

1. حافظي على نظافة أظافرك

أول خطوة في العناية بالأظافر هي النظافة. استخدمي فرشاة أظافر وصابون خفيف لتنظيف أظافرك بانتظام. ده هيساعد في إزالة الأوساخ والبكتيريا اللي ممكن تتراكم تحت الأظافر وتسبب مشاكل صحية. كمان، لو عندك وقت، انقعي أظافرك في ماء دافئ لمدة 10 دقائق قبل التنظيف، ده هيخلي العملية أسهل وأكتر فعالية.

2. قصي أظافرك بانتظام

تقليم الأظافر بانتظام بيحميها من التكسر والتشقق. استخدمي مقص أظافر حاد وقصي أظافرك بشكل مستقيم، وبعدين قلمي الأطراف بلطف عشان تتجنبي نمو الأظافر تحت الجلد. تجنبي قص الأظافر قريب من الجلد عشان ما يحصلش شقوق أو جروح مؤلمة.

3. استخدمي مرطب للأظافر والبشرة المحيطة

رطوبة الأظافر والبشرة المحيطة بيها مهمة جدًا. استخدمي مرطب خاص بالأظافر أو حتى كريم اليدين العادي، وادهني أظافرك والبشرة المحيطة بيها بانتظام. ده هيساعد في حمايتها من الجفاف والتشقق، خصوصًا لو كنتِ في مكان جاف أو بارد.

4. تجنبي استخدام الأظافر كأداة

استخدام الأظافر كأداة لفتح الأشياء أو خدشها ممكن يسبب تلفها وتكسرها. حاولي دايمًا تستخدمي أدوات مناسبة بدل من أظافرك عشان تحافظي عليها قوية وصحية.

5. ارتدي قفازات عند استخدام الماء لفترة طويلة

الماء ممكن يكون عدو الأظافر لو اتعرضت ليه لفترة طويلة. ارتدي قفازات مطاطية مبطنة بالقطن لما تيجي تغسلي الأطباق أو تنظفي، ده هيحمي أظافرك من التشقق والتكسر.

6. اختاري منتجات العناية بالأظافر بعناية

تجنبي المنتجات اللي فيها مواد كيميائية قاسية ممكن تضر أظافرك. اختاري منتجات طبيعية أو مخصصة للعناية بالأظافر الحساسة. كمان، لو بتستخدمي طلاء أظافر، اختاري نوعية جيدة وخالية من المواد الضارة.

7. اتبعي نظام غذائي صحي ومتوازن

الأظافر القوية والصحية بتبدأ من الداخل. اتبعي نظام غذائي غني بالفيتامينات والمعادن المهمة زي فيتامين E، البيوتين، الكالسيوم، والزنك. الأطعمة زي المكسرات، البيض، السبانخ، والسمك بتكون مفيدة جدًا لصحة الأظافر.

8. استخدمي مقوي للأظافر

لو أظافرك ضعيفة أو بتتكسر بسهولة، استخدمي مقوي للأظافر. فيه منتجات كتير في السوق بتساعد في تقوية الأظافر وحمايتها من التكسر. استخدميها بانتظام عشان تحصلي على أفضل النتائج.

9. تجنبي قضم الأظافر

قضم الأظافر عادة سيئة ممكن تسبب تلفها وتكسرها. حاولي تتخلصي من العادة دي بأي طريقة، سواء باستخدام طلاء أظافر بطعم مر أو حتى بلبس قفازات لما تحسي إنك هتقضمي أظافرك.

10. احرصي على الراحة والاسترخاء

التوتر والضغط النفسي ممكن يأثروا على صحة أظافرك. احرصي على أخذ فترات راحة واسترخاء بانتظام، سواء عن طريق ممارسة اليوغا، التأمل، أو حتى قضاء وقت ممتع مع الأصدقاء والعيلة.

11. استخدمي واقي من الشمس

لو كنتِ في مكان مشمس، استخدمي واقي من الشمس على أظافرك والبشرة المحيطة بيها. الشمس ممكن تسبب جفاف الأظافر وتلفها، فحمايتها بواقي الشمس هيكون خطوة مهمة للحفاظ على صحتها.

12. تجنبي الماء الساخن أو المثلج

الماء الساخن أو المثلج ممكن يسبب جفاف الأظافر وتكسرها. استخدمي ماء فاتر عند غسل يديكِ أو تنظيف أظافرك، ده هيحافظ على رطوبتها وصحتها.

13. استخدمي زيت بذور العصفُر

زيت بذور العصفُر معروف بفوايده الكبيرة للأظافر. استخدميه بانتظام لترطيب أظافرك وتقويتها. دلكي أظافرك بزيت بذور العصفُر قبل النوم واتركيه طول الليل عشان تحصلي على أفضل النتائج.

14. استخدمي كريم مضاد للشيخوخة

كريمات مضادة للشيخوخة مش بس للبشرة، ممكن تستخدميها كمان على أظافرك والبشرة المحيطة بيها. الكريمات دي بتحتوي على مكونات مغذية ومرطبة بتساعد في الحفاظ على صحة الأظافر وجمالها.

15. احرصي على تنظيف أدوات العناية بالأظافر

أدوات العناية بالأظافر زي المقصات والفرش لازم تكون نظيفة دايمًا. نظفيها بانتظام بالكحول أو ماء مغلي عشان تتأكدي إنها خالية من البكتيريا والجراثيم اللي ممكن تسبب عدوى.

16. استخدمي مزيل طلاء أظافر خالي من الأسيتون

الأسيتون ممكن يكون قاسي على الأظافر ويسبب جفافها. استخدمي مزيل طلاء أظافر خالي من الأسيتون عشان تحافظي على رطوبة وصحة أظافرك.

17. احرصي على تهوية أظافرك

لو بتستخدمي طلاء أظافر بانتظام، احرصي على ترك أظافرك بدون طلاء لفترات قصيرة عشان تتهوى وتتنفس. ده هيساعد في الحفاظ على صحتها وقوتها.

18. استخدمي طبقة فرعية دفاعية

قبل ما تستخدمي طلاء الأظافر، ضعي طبقة فرعية دفاعية. الطبقة دي بتساعد في حماية الأظافر من المواد الكيميائية الموجودة في الطلاء وبتحافظ على صحتها.

19. احرصي على شرب الماء بانتظام

شرب الماء بانتظام مهم جدًا لصحة الأظافر. الماء بيساعد في ترطيب الجسم كله، بما فيهم الأظافر. احرصي على شرب 8 أكواب من الماء يوميًا عشان تحافظي على رطوبة وصحة أظافرك.

20. استخدمي زبدة الترطيب الخاصة بالجسم

زبدة الترطيب الخاصة بالجسم ممكن تكون مفيدة جدًا للأظافر. استخدميها بانتظام لترطيب أظافرك والبشرة المحيطة بيها. دلكي أظافرك بزبدة الترطيب قبل النوم واتركيها طول الليل عشان تحصلي على أفضل النتائج.

21. احرصي على استخدام منتجات تحتوي على السيراميدات

السيراميدات مكونات مهمة بتساعد في تعزيز حاجز البشرة الواقي. استخدمي منتجات تحتوي على السيراميدات لترطيب وحماية أظافرك والبشرة المحيطة بيها.

22. استخدمي الأمصال المضادة للأكسدة

الأمصال المضادة للأكسدة بتساعد في حماية الأظافر من التلف الناتج عن العوامل البيئية الضارة. استخدميها بانتظام عشان تحافظي على صحة وجمال أظافرك.

23. احرصي على استخدام منتجات تحتوي على فيتامين E

فيتامين E معروف بفوايده الكبيرة للبشرة والأظافر. استخدمي منتجات تحتوي على فيتامين E لترطيب وتقوية أظافرك.

24. تجنبي التعرض المفرط للمواد الكيميائية

المواد الكيميائية القاسية ممكن تضر أظافرك وتسبب جفافها وتكسرها. تجنبي التعرض المفرط للمواد الكيميائية واستخدمي منتجات طبيعية أو مخصصة للأظافر الحساسة.

25. احرصي على استخدام منتجات تحتوي على البيوتين

البيوتين فيتامين مهم لصحة الأظافر. استخدمي منتجات تحتوي على البيوتين أو تناولي مكملات البيوتين عشان تحافظي على صحة وقوة أظافرك.

يستخدم هذا الموقع ملفات تعريف الارتباط لتحسين تجربتك. سنفترض أنك موافق على ذلك ، ولكن يمكنك إلغاء الاشتراك إذا كنت ترغب في ذلك. قبول قراءة المزيد

سياسة الخصوصية وملفات تعريف الارتباط