مفيش حد يقدر يختار الظروف اللي هو هيعيش فيها 9

هز راسه وقال ببرود..

_ برافوا عليكي.

قرب منها اكثر منصور ووقف علي بعد خطوات قليله وقال..

_ عايز اعرف اخرت اللي بتعمليه دي ايه ؟

_ وايه اللي عملته يا منصور انا بشغل شركتي والا هيفرحك وانت بتشوف شركتي بتوقع قدامك وانا بتحصر عليها..

منصور بسخريه ..

لا ازاي شركتك توقع وتخسر لا ميصحش بس يصح تدخلي قدامي وتخسري مصنعي صفقه زي دي كنت منتظرها من شهور فاتت و كل المصانع والشركات عارفه الصفقه دي بتاعتي !!

ومن شهور عدت مدخلتش ولا مناقصه عشان اسيب المجال للكل يشتغل بس انتي عايزه تشوفيني وانا غضبان دايما عليكي. .

_ انا مش عايزه منك حاجه دي مناقصه والشاطر يربح مش معركه هيا..

_ واضح انك مصره تعتبري نفسك مش غلطانه يا دلال هانم

منصور طلع تليفونه وقرب منها اكثر وبيمد التليفون ليها

_ دلال باستغراب

اي دي منصور

_ شايفه ايه . دي تليفون امسكي واتصلي بالحيوان اللي اسمه قاسم يسحب المناقصه بسرعه.

_ ولو منفذتش كلامك . ايه اللي هيحصل ؟

بصلها منصور بحده وجز علي اسنانه وقرب منها وهمس

_ اعملي اللي بقولك عليه . الا واقسم هخليكي تشوفي اللي عمرك ما شوفتيه. امسكي يلا واتصلي.. ورجع مد التليفون ليها تاني .

هزت راسها دلال برفض !!

منصور باصص عليها ونبضات قلبه بتنبض بغضب عيونه لمعت بشرار الغضب. مسكها من شعرها بقوه وسحبها من علي الكرسي ورماها علي الارض.. مال بجسمه عليها وقبض علي شعرها ..

علت صرخاتها تداوي بالقصر من شدت قبضته عليها..

قابض علي شعرها بقوه وبتصرخ وتعيط بشده ..

بصوت عالي حاد قال .

_ للمره الاخيره هاعيدها امسكي التليفون واتصلي.

دلال بتهز راسها بالرفض.

منصور سابها ووقف من مكانها وبصوت حاد عالي . نادي علي حسن

_ حسن انت يا حسن

_ بسرعه البرق وصل حسن لمنصور وكان معاه حبل اسمر.

ركبه بسرعه بسقف الغرفه.

بص ناحية حسن .

فين صفيه يا حسن

_ موجوده يا بيه

_ بسرعه دخلت صفيه علي صوت منصور.

بص منصور لحسن

_ روح انت يا حسن واقفل الباب وراك.

شارور لصفيه وقال

_ قلعيها هدومها بسرعه..

صفيه بخوف ورعب

_ حاضر يا منصور بيه..

دلال بتترعب وخايفه وعماله تعيط بحرقه. قربت منها صفيه. زعقت فيها بقوه

_ انت هتعمل اي يا مجنون

بصلها منصور بقهقهه عاليه

_ دلوقت تشوفي وانا هوريكي ترفضي ازاي

دلال بصوت عالي ودموع

_ ربنا ينتقم منك يا منصور ربنا عليك يا مفتري.

_ قربت منها تاني صفيه وبتحاول تمسكها

بصلها منصور وكله غضب . ومد التليفون لصفيه..

_ اعطيها التليفون..

مسكت التليفون دلال وايديها بترجف وبتبكي بحرقه. كتبت الرقم وبتتصل. وبصوت ضعيف ورجفه

_ الووو. ايوه يا قاسم اسمعني ونفذ الا بقولك عليه. اسحب مناقصة المكينات بسرعه دلوقت

وبعدين هكلمك. سلام..

قفلت المكالمه دلال ومدت التليفون واخدته صفيه ورجعته لمنصور.

بص لدلال بحقد وكره وطلع بره الاوضه..

نزل منصور علي السلم وطلب القهوه من حسن ودخل مكتبه..

جلس علي مكتبه منصور ومسك تليفونه بيتصل..

_ الووو ايوه يا نادر منصور بيه معاك

_ تحت امرك يا منصور بيه

_ اسمعني كويس قاسم هيسحب ورق مناقصه شركه المعز واول ما يوصلك خبر انه سحب ورق المناقصه. خلي رجالتك يجبولي قاسم القصر مفهوم

_ تحت امرك يا منصور اول ما يتم السحب هتلاقي قاسم تحت رجليك..

منصور قاعد علي الكرس الهزاز يتارجح به بقوه وينفس دخان سيجارته بغل تكاد ملامحه تبدو مظلمه كظلام ليل حالك يرجع بالذاكره الي سنه مضت بكل مافيها من الام حزان

كسرتيني يادلال خلتيني احس اني ولا حاجه انا حبيتك حب مالوش حدود عمري ماتمنيت واحده غيرك بس للاسف طلعتي رخيصه وزباله ومقدرتيش حبي ليكي بس اللي هموت واعرفه مين اللي كان معاكي في الشاليه الليله اياها زي مايكون سر من اسرار الكون كل ماحاول امسك خيط يوصلني واقول خلاص هوصل للي عمل كده الخيط يتقطع حتي الكلبه اللي اسمها سعديه فضلت انها تموت ولا انها تقولي . . كان عندها اخلاص لدرجه انها فضلت الموت علي الخيانه اه من النار اللي قايده جويا اللي مش هتنطفي الا لما اعرف المجرم دي واقطعه بايديه وساعتها يادلال انتي مش هيبقي ليكي لازمه عندي خلاص هخلص عليكي انتي كمان وساعتها هرتاح من النار اللي انتي عيشتيني فيها سنه من اللي حصل..

عيني مش حاسه بطعم النوم ولا بحس ب طعم الراحه مفيش بشر علي وش الارض يقدر يستحمل اللي استحملته بس انا لازم تبرد ناري لازم لازم اللي حصل ده دمرني مخلنيش حاسس باي طعم للحياه لازم اعيش حياتي وانسي اللي حصل كله في اليوم المشئوم ده وعلشان ده يحصل لازم اتخلص من كل اللي بيفكروني باليوم ده واللي حصل فيه.

تتبع…

اضغط هنـــــــــــا للجزء 10

يستخدم هذا الموقع ملفات تعريف الارتباط لتحسين تجربتك. سنفترض أنك موافق على ذلك ، ولكن يمكنك إلغاء الاشتراك إذا كنت ترغب في ذلك. قبول قراءة المزيد

سياسة الخصوصية وملفات تعريف الارتباط